Smoothie

Den goda Smoothien

I vårt avlånga land har vi ett berömt ord, nämligen ordet ”lagom”. Tyvärr har det glömts bort för många när det kommer till vardagens stress. Kanske har du ett jobb som kräver mycket av dig, eller en skola som tar tid, barn som ska hämtas och lämnas, träning som ska hinnas med. Mitt i allt vill du även hinna träffa vänner, se pigg och fräsch ut, hinna se favoritprogrammet på tv och så vidare. Detta är hur vår verklighet ser ut, att sluta jobba eller att inte hämta sina barn är ingen bra lösning.

Det du däremot kan göra är att se till att få i dig den näring och de vitaminer du behöver för att orka. Frukost, lunch och middag räcker kanske inte för att täcka ditt dagsintag och därför behöver du kanske något extra. Såklart ska det vara lättillgängligt, gå fort, vara nyttigt och smaka bra. Vi pratar förstås om en smoothie.

Den är lätt att ta med, går fort att göra och framförallt behöver du inte tröttna på samma smak. Variationsmöjligheterna är oändliga och passar på så sätt alla oavsett om du vill öka, minska eller hålla din vikt.

Förslag på ingredienser:

-Bär

-Frukt

-Grönsaker

-Ägg

-Mejeriprodukter

-Chiafrön eller andra frön

-Soja-, havre-, mandeldryck el liknande

-Kanel, vaniljpulver el valfri krydda för ytterligare smaksättning

 

Bra ingredienser om du jobbar med viktförändring:

Öka i vikt:

-Kokosmjölk

-Jordnötssmör

-Feta mejeriprodukter

Minska i vikt:

-Mandelmjölk

-Lätta mejeriprodukter

-Bär är att föredra före frukt

 Vårt favoritrecept för 1 pers:

-Ca 5 jordgubbar 

-1/2 banan 

-Chiafrön 

-1 Ägg

-Ca 2 dl sojamjölk