Barfotasäsong

Det finns många som belyser att moderna skor inte främjar fotens naturliga rörelser och funktion. Skor som trycker ihop tårna och är uppbyggda i hålfoten bidrar till att vi inte behöver använda våra fötter i samma utsträckning som våra förfäder gjort.

Fötterna är, tillsammans med bäckenet och skallbasen det område där vi har mest proprioceptorer (sinnesorgan). Proprioceptorerna är en del av vårt nervsystem som hjälper hjärnan att förstå var kroppen befinner sig och i vilka olika lägen den belastas.

Våra fötter är uppbyggda av 26 st. olika ben som alla är formade efter varandra för att skapa fotens primära funktion. Dessa ben bildar tillsammans de två fotvalven där tjocka bindvävsplattor håller uppe hålfoten genom att agera stötdämpning tillsammans med en mängd fettkuddar. Förutom alla ben och bindvävsplattor har vi även 27st ligament som stödjer och hjälper oss med balansen samt en mängd både små och stora muskler. Med all den informationen är det lätt att förstå att fötterna är en otroligt viktig del att ta hand om, men som tyvärr ofta glöms bort.

Så nu är det dags att gå tillbaka till våra rötter: Sparka av dig skorna och låt gräset kila sig in mellan tårna. Gå barfota i gräs, grus och på sten och annat ojämnt underlag och låt fötterna användas, stärkas och göra sitt jobb. 

Gillar du att springa och vill göra det barfota? Tänk på att det tar lång tid att anpassa och stärka fötterna, så låt träningen inför barfotalöpningen ta tid, öka successivt och skynda långsamt.

Nedan följer två sätt som du kan använda för att hjälpa fötterna på traven:

1. Tå- och vadhävningar

-Stå med främre trampdynan på en upphöjning och gör tå häv för att jobba mer med vadmuskulaturen.

-Stå med endast tårna på en upphöjning och gör tå häv för att jobba med tå muskulaturen.

 2. Tå kontroll

-Börja med att lyfta enbart stortån fortsätt sedan med ”småtårna”

Vill du ha ytterligare hjälp? Boka din tid på nätet idag eller ring oss så hjälper vi dig.

Fortsatt trevlig sommar önskar teamet på TeamFysiq!

Dela 0