Bröstryggen

Din ryggrad består av 24 kotor. Tolv av dessa kotor kallas bröstryggen. I den längsta delen av bröstryggen fäster revbenen på varje sida. Revbenen skyddar organen som ligger i bröstkorgen t.ex. hjärta och lungor

I ryggen har vi många olika muskler och stora muskelgrupper. Dessa fäster i själva ryggraden, revbenen, skulderbladen, höfterna och axlarna. Musklerna gör att det är möjligt för oss att böja och sträcka, samt att ha en bra hållning. De som har ett ensidigt eller stillasittande arbete, behöver hålla dessa muskler i trim för att minska risken för framtida ryggbesvär. 

Orsaken till bröstryggbesvär
Orsakerna kan var många och kan komma direkt efter en skada eller efter en tid om ryggen blir utsatt för felaktig belastning, för lite belastning eller överbelastning. 

Behöver du ytterligare råd eller hjälp är du alltid välkommen till naprapaterna på TeamFysiq.

2 övningar för en bättre bröstrygg:

1. Thorakal rotation. Stå på knä med händerna i golvet och håll en naturlig svank i ländryggen. Lägg ena handen bakom örat och börja med armbågen mot armvecket på handen som är i golvet. Vrid överkroppen genom att du lyfter den böjda armen uppåt och bakåt, så långt som du kan. Håll positionen en kort stund och vrid sakta tillbaka. Försök att hålla underkroppen stilla under övningen.

2. EnarmsroddStå med ena knät och ena armen på en bänk. Håll en hantel i den fria handen och låt armen hänga tungt. Dra upp axeln och lyft armbågen bakåt och uppåt, tills hanteln är i nivå med magen. Håll ryggen rak. Sänk långsamt tillbaka.

Dela 0