Höftmobilitet

Visste du att majoriteten utav allting du gör belastar dina höfter på ett eller annat sätt?

 

Våra höfter är en central del av kroppen som belastas både utav tyngden från överkroppen, men också i varje steg vi tar när kraften fortplantar sig genom foten och uppåt. Det medför både ett stort krav på styrka och stabilitet, men även på mobilitet, vilket är ämnet vi kommer beröra i den här artikeln.

 

Problem från höfterna kan visa sig på många olika sätt. Dels som olika smärttillstånd kring just höfterna, men också som problem på andra ställen, t.ex. ländrygg, bäcken, knä eller fot.

 

Höftmobilitet

Om mobiliteten kring höftlederna inte fungerar optimalt kommer kroppen att behöva kompensera för det på ett eller annat vis, oftast genom att öka rörligheten i ett annat närliggande område, som t.ex. ländryggen. En ökad belastning på ländryggen kommer på sikt att slita mer på leder, diskar, ligament och muskulatur, och du kan på sikt få problem med ländryggen.

 

Hur kommer det sig då att mobiliteten här blir inskränkt?

En väldigt stor bov till både minskad mobilitet och styrka kring höfterna är stillasittande. Men även ensidig eller felaktig träning.

 

Testa din höftledsmobilitet med hjälp av övningarna i videon och checka in hur dina höfter egentligen mår.

De här övningarna kan du även göra som en del av din träning för att antingen värma upp höfterna innan ett pass eller som nedvarvning efter träning. Känn efter vad som fungerar bäst för just för dig.

 

Kom ihåg, att öka sin mobilitet är en resa, låt det ta tid och pressa inte kroppen för hårt eller för snabbt.

 

 

Dela 0