Höftstyrka & stabilitet

Vår höftled är en stor och komplex led, som ska tåla stor belastning och kunna röra sig i alla riktningar. För att klara av de stora kraven på funktion är leden omgiven av kraftiga ligament, en förstärkning av ledhålan och några av kroppens starkaste och största muskler.

 

Framtill hittar vi höftböjarna, samt musklerna på lårets framsida, som hjälper till att böja i höften. Baktill har vi en mängd med olika muskler som hjälper till att sträcka i höften och skapa kraft och styrka, t.ex. stora sätesmuskeln, samt lårets baksida. Vi har även en del djupare muskulatur vilkas huvudsakliga syfte är att stabilisera höftleden mot bäckenet samt skapa rotation. Höftens utsida består av muskler som stabiliserar höften i sidled och på insidan av höften sitter benets inåtförare.

 

En obalans mellan olika muskelgrupper kan skapa olika smärttillstånd kring både höften, bäckenet, ländryggen, knän och fötter.

Några exempel är: Piriformissyndrom, där piriformismuskeln påverkar Ischiadicusnerven vilket ger s.k. falsk ischias, ospecificerad knäsmärta pga. en ändrad vinkling av knäleden samt nedsjunkna fotvalv vilka båda ibland kan härledas till ett svagt säte.

 

Prova Marikas övningar!

Dela 0