Kontorsnacke

Våra kroppar är designade för rörelse, vilket både våra leder och muskler mår bra av. Att röra på sig regelbundet aktiverar även kroppens eget smärthämmande system och minskar risken för långvarig smärtproblematik. Fysisk aktivitet förbättrar även minnet och skärper koncentrationen.

I dag är det många av oss som spenderar majoriteten av våra vakna timmar framför en datorskärm i en statisk och oergonomisk position, där vi belastar nackens kotor och diskar på ett ogynnsamt sätt samtidigt som bröstryggen blir allt stelare. De här två ingredienserna skapar grunden till ett växande problem med smärtor kring axlar och skuldror och ibland spänningshuvudvärk.

När vi jobbar framför en skärm är det den statiska positionen som är boven, så lyssna på kroppen när den vill byta position! Sitt bra, sitt dåligt, stå bra och stå och häng. Det viktiga är variationen

Får du ont trots att du varierar dina arbetspositioner?
Oroa dig inte, det finns mycket som du kan göra själv! Nedan visar TeamFysiqs naprapat Marika Berninge ett exempel på vad du kan göra för en friskare nacke:

Shake your shoulders-övning

Den här övningen syftar till att få igång blodcirkulationen till axlar och nacke och därmed minska den statiska belastningen.

För axlarna upp mot öronen och sedan ner, dra därefter ihop skulderbladen och sära sedan på dem så mycket du kan så att axlarna förs framåt. Rulla axlarna fram till bak och bak till fram.

Gör övningen 10rep/riktning, 2ggr/tim.

Behöver du hjälp med dina problem är det bara att boka din tid på webben eller ringa oss.

Lycka till önskar teamet på TeamFysiq!


Dela 0