Löpning – träning för kropp och själ

Solen skiner, fåglarna kvittrar, det prasslar i träd och buskar - skogen, mitt andra hem. Efter en härlig dag på jobbet med både massage och PT kunder åker löparskorna på. Löpning är för mig ett underbart sätt att få röra på kroppen samtidigt som jag kan samla mina tankar - det tillåter mig att samla kraft och energi.

Det är ingen hemlighet att konditionsträning är bra för hälsan. Kroppen påverkas positivt då vi rör på oss, både på ett fysiskt och psykiskt plan. Löpträning aktiverar hela kroppen och bidrar med många fysiska fördelar, som till exempel att vårt skelett stärks, vilket minskar risken för benskörhet. Kroppens syreupptagningsförmåga förbättras, vilket gör att kroppen kan klara en högre fysisk belastning. Löpning är även ett effektivt sätt för dig som vill förändra din kroppsform samt det är ett utmärkt sätt att varva ner på.

Det är lätt att komma igång, du behöver ingen dyr utrustning men det är värt att investera i ett par bra skor. En stor fördel med löpning är att du kan träna när du vill, och vart du vill. Du behöver ingen lokal - du kan springa runt kvarteret, springa till jobbet eller varför inte springa i skogen? I en studie från Umeås Universitet, skriver Elisabeth Soontag-Öström att ett skogsbesök ökar det mentala välbefinnandet och förbättrar förmågan till uppmärksamhet samtidigt som puls och blodtryck sjunker (www.medfak.umu.se). Ett ojämnt underlag som att springa över rötter och stenar stärker de små musklerna i fötterna. Att ta sig över de naturliga skogsbackarna upp och ner, ger styrka för ben och sätesmuskulaturen. Visst, det kan vara jobbigt och flåset överröstar fåglarnas kvitter men känslan av att klara den där jobbiga backen är oövervinnlig! Endorfinerna rusar i kroppen och en känsla av glädje sprids. Vinsterna av löpträning är att du blir piggare, starkare, gladare, uthålligare och du sover bättre. Fantastiska fördelar som kan göra vardagslivet lite lättare!

Är löpning nytt för dig? Starta alltid med en lugn uppvärmning för att undvika skador. Ett bra sätt att komma igång är att varva snabb gång med att jogga. Exempelvis jogga upp till två minuter och gå sedan i en minut, upprepa det i cirka 12-15 minuter. Öka tempo och distans allt eftersom kroppen vänjer sig – skynda långsamt. Glöm inte att berömma dig själv. För kontinuerlig träning är det en god idé att ha en målsättning, kanske anmäla dig till något lopp som du vill genomföra. På www.loparkalendern.se hittar du olika löplopp, hinderbanelopp samt cykellopp.

Ett utav mina mål var att springa ett ultramaraton. Jag genomförde mitt första år 2010 i Wanaka, Nya Zeeland. Den energin och motivationen som detta gav mig var helt fantastisk och jag har genomfört flera utmaningar sedan dess. Kan jag, så kan du!

Behöver du hjälpa att komma igång eller öva på din löpteknik? Inom löpning finns det en rad olika teknikövningar som kan hjälpa dig att förbättra din koordination, stärka senor och muskler som gör att du kan springa fortare och med mindre ansträngning.

Vi på TeamFysiq kan hjälpa dig med träningsupplägg utifrån dina målsättningar och behov.

Välkomna önskar Per, Fredrik, Line, Jon och Sofie.

Sofie Holm, massör & personlig tränare på TeamFysiq

Dela 0